/
Hvordan skape trivsel og et godt arbeidsmiljø?
Et godt arbeidsmiljø er et omfattende begrep. Vi vet at det er viktig og vi vet at det er mange brikker som skal på plass. Som leder har du et stort ansvar, men det å både skape og ivareta trivsel og et godt arbeidsmiljø, kan være en hard nøtt å knekke for mange.
Så hva skal man som leder gjøre for at de ansatte skal trives på jobb? Hva kan være viktig å fokusere på når man skal skape og ivareta et godt arbeidsmiljø?
Vi gir deg 5 fokusområder for et godt arbeidsmiljø:
1. Ytringsklima
For at de ansatte skal føle trygghet på arbeidsplassen og til hverandre, er det viktig at det er lagt til rette for en åpen dialog. Et godt ytringsklima oppnås ved at de ansatte opplever at det hjelper å si ifra, og at det er trygt å si ifra. Det å bli møtt med respekt og åpenhet vil gjøre at de ansatte lettere vil dele hva de trenger for å utvikle seg og trives.
Det kan være gunstig å ha gode rutiner på dette, slik at de ansatte vet hvordan de skal gå frem om de har noe de ønsker å ta opp. Det å legge til rette for god åpenhet på arbeidsplassen vil gi tryggere medarbeidere og mindre usikkerhet når noen har behov for å ta opp noe som for eksempel kan være vanskelig.
2. Forventningsavklaring
For å gjøre en god jobb, trenger vi å være trygge på at vi utfører jobben riktig. Da må vi blant annet ta en avklaring på hvilke arbeidsoppgaver som gjelder, og vi må vite hva som er forventet av oss på arbeidsplassen. Når en medarbeider får motstridende beskjeder om arbeidsoppgavene eller er usikker på hvordan jobben skal gjennomføres, skaper det ofte unødvendig usikkerhet rundt deres arbeidssituasjon.
For at de ansatte skal vite hva som forventes, er det viktig med tydelig og åpen kommunikasjon mellom ledelse og den ansatte. Det er nyttig med en ansvarsavklaring, en prat om forventninger, og tydelige retningslinjer på hvordan arbeidet skal utføres. Når de ansatte vet hva som forventes av dem, blir det lettere å gjøre en god jobb og samtidig opprettholde trivselen.
3. Anerkjennelse
For de aller fleste er lønn en av de viktigste motivasjonsfaktorene for å være i jobb. Men for å trives på en arbeidsplass, er det ikke kun lønn som er avgjørende. En medarbeider bør få positive tilbakemeldinger for å bekrefte at jobben som gjøre ser god. Dette vil også øke interessen for å utvikle seg i jobben og den ansatte vil oppleve anerkjennelse for den gode jobben de gjør. Når en får anerkjennelse på at en gjør en god jobb, vil det gi trygghet og øke trivsel, som igjen bidrar til å fortsette med sin gode innsats.
4. Tillit og påvirkning
Når en medarbeider føler seg verdifull og viktig på arbeidsplassen, kan det skape en sterkere lojalitet og ansvarsfølelse. Alle trenger å oppleve at de blir sett og tatt på alvor, og samtidig oppleve at ens mening betyr noe på arbeidsplassen. Når en ansatt opplever å få tillit og mulighet til å påvirke over sin arbeidshverdag, vil det gi mer ansvar for egen arbeidssituasjon som kan resultere i en mer lojal og motivert arbeidstaker.
5. Godt samspill
Som leder har man et stort ansvar for å ivareta godt samarbeid og et fungerende samspill hos de ansatte. For å klare dette er det viktig å være støttende og til stede for de ansatte, slik at de vet at «døren er åpen» om det skulle være noe de har på hjertet.
Et godt samarbeid og samspill i teamet er helt avhengig av trygge ansatte, som har en god dialog med lederen og kollegaer. Her må leder sette standarden for hvordan man kan skape rom for god dialog og åpenhet til å finne de gode løsningene.
Et godt arbeidsmiljø er ikke gjort på 1-2-3, men med et riktig fokus kan mye være gjort. Vi vet at ansatte som er i omgivelser hvor de trives er blant annet mer produktive, lojale og åpne. Derfor er det helt essensielt som leder å bruke tid og ressurser på å bygge og vedlikeholde trivselen og det gode arbeidsmiljøet blant de ansatte.